ابزار جراحی

به ابزارهای داخل اتاق عمل ، ابزارهای جراحی گفته می شود که جهت برش ، باز کردن ، نمونه بردای ، تراش دادن و در نهایت بخیه زدن  که به‌ صورت‌  مستقیم با خون،  پوست و گوشت در تماس هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای جراحی یا تجهیزات جراحی ،شامل ابزارهای خاص با طراحی و اقدامات ویژه در یک فرایند مطلوب در طی عمل جراحی می باشند. هر یک از ابزارهای جراحی جهت استفاده در عمل های خاص و عمومی دسته بندی می‌شوند.

تمامی ابزارهای داخل اتاق عمل از جنس استیل ضد زنگ و قابل استریل می باشند.

ابزارهای جراحی شامل دسته بیستوری،  چاقو جراحی ، تیغ بیستوری ، پنس یا فورسپس ، سوزنگیر، گرسپر، الویتور ، رسپاتور ، کورت ، چیزل ، کلیپس جراحی ، اسپکولوم،  رترکتورها،  نیدل جراحی ، دریل و سرمته و ... می باشند که چند نمونه از پرکاربردترین ابزارهای جراحی را با ذکر مثال توضیح داده ایم .

ابزار جراحی

ابزار جراحی چشم

ابزار جراحی چشم به ابزار هایی گفته می شود که در جراحی های چشم کاربرد دارد .

معرفی ابزار جراحی چشم

بسیاری از مشکلاتی که در بینایی افراد به وجود می آیند با استفاده از جراحی چشم ، قابل رفع می باشند . در حال حاضر انواع جراحی های چشم پزشکی مانند لازیک ، PRK وجود دارند که مشکلات چشم بیماران را برطرف نموده اند . یکی از عناصر مهم در موفقیت آمیز بودن این جراحی هاد، استفاده از ابزار های مناسب است . ابزار جراحی چشم پزشکی باید بر اساس استاندارد های علمی ساخته شده باشد . استفاده از متریال با کیفیت نیز در ساخت این محصولات ، بسیار مهم است . ابزار جراحی چشمی ابزاری بسیار ظریف ساخته شده از استیل و تیتانیوم هستند .

ابزار های جراحی چشم

این ابزار شامل انواع اکارتور ها ، قیچی ها ، کلمپ ها ، نایف های ظریف  می باشند . از این ابزار جهت به کار بردن در ست های جراحی ظریف چشم مانند موارد زیر استفاده می شود :

_ست جراحی شالازیون
_ست جراحی قرنیه
_ست ناخنک
_ست استرابیسم

ابزار جراحی چشمی در انواع ست جراحی چشمی مورد استفاده قرار می گیرد . 

انواع ابزار های جراحی چشم پزشکی

در جراحی چشم پزشکی از ابزارهای مختلفی استفاده می گردد . این ابزار ها بر اساس این که در کدام مرحله از جراحی ، به کار برده می شوند و همچنین نوع کاربری آن ها ، با هم تفاوت های اساسی دارند . 

انواع ابزار های چشم پزشکی عبارتند از:

_رتراکتورها
_اسپکولوم ها
_هوک های عضله
_فورسپس ها
_قیچی ها
_کلمپ ها

ابزار جراحی ارتوپدی

بیمارانی که به متخصصان ارتوپدی مراجعه می کنند ، معمولاً در قسمت های مختلفی از بدن خود ، دارای مشکل هستند . برخی از این افراد در قسمت دست و برخی دیگر در قسمت های پا ، ستون فقرات درد دارند . بر اساس تشخیص متخصص ارتوپدی ، ممکن است درمان آنها با استفاده از روش جراحی ، امکان پذیر باشد . از این رو برای جراحی هر کدام از این قسمت ها ، از ابزارهای متفاوتی استفاده می گردد . به همین سبب برای خرید این محصولات باید با انواع آنها آشنایی داشته باشید . 

ست جراحی ارتوپدی

ست جراحی جنرال یا عمومی ارتوپدی

در بیمارستان ها ، اتاق عمل هایی با نام اتاق عمل جنرال وجود دارد. این اتاق ها به بیمارانی که به صورت انتخابی و اورژانسی باید تحت عمل قرار گیرند اختصاص دارند. در این اتاق عمل ها از ابزارهای خاصی استفاده می شود که روند جراحی را تسهیل کرده به آن سرعت می بخشند. از جمله این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رتراکتور
رتراکتورها که به منقبض کننده ها نیز مشهور هستند برای ایجاد دید کافی جراح، ساخته شده اند . در ست جراحی جنرال، این ابزار در انواع مختلف زیر موجود می باشد:

· نواری
· ریچاردسون
· گوات
· آرمی ناوی
· دیور
· بافتی
· پانسمانی

فورسپس

این ابزار انبردست مانند برای گرفتن اشیاء مورد استفاده قرار می گیرد. جنس آن از فولاد کربنی بوده و می توان آن را به راحتی استریل کرد.

انواع فورسپس موجود در این ست شامل موارد زیر است:

· روسی
· دی باکی
· فریس –اسمیت
· آدسون
· مایو

قیچی
از قیچی نیز برای برش بافت ها استفاده می گردد. قیچی های موجود در این ست در انواع و با اندازه های مختلفی وجود دارند. قیچی های متزنبام، حوله گیر، کرایل و کوخر ، این جمله این قیچی ها می باشند .

کلمپ
از کلمپ ها در جراحی ارتوپدی برای نگه داشت بافت مورد نظر و یا مواد دیگر استفاده می شود. 

لوله ساکشن
لوله ساکشن ابزاری است که به دستگاه ساکشن وصل شده و با کارکرد این دستگاه، خون و مایعات را به خارج از بدن هدایت می کند. 

ابزارهای متفرقه
به جز ابزار جراحی ارتوپدی که در بالا به آنها اشاره شد از ابزارهای دیگری نظیر پروب، دسته چاقو و هدایت کننده شیاری نیز استفاده می شود .

ابزار جراحی دندانپزشکی

یکی از شاخه های دندان پزشکی، جراحی دندان پزشکی است. این جراحی به منظور درمان پوسیدگی دندان ها انجام می شود. زمانی که به هر دلیلی دندان، دچار پوسیدگی می شود ممکن است به جراحی دندان پزشکی نیاز داشته باشد. 

آشنایی با ابزار جراحی دندانپزشکی

ابزارهای معاینه دندان پزشکی

ابزارهای مخصوص معاینه دندان، از جمله ابزار جراحی دندان پزشکی به حساب می آیند. با استفاده از این ابزارها، دندان پزشک می تواند معاینه دندان های بیمار را انجام دهد. علاوه بر آن، این محصولات حین جراحی دندان نیز می توانند کارآمد باشند؛ زیرا با استفاده از این ابزارها، پزشک می تواند به بافت دندان و یا دندان هایی که دسترسی به آنها مشکل است نیز دسترسی راحتی داشته باشد. ابزارهای معاینه دارای انواع مختلفی می باشند که عبارتند از:

_آیینه
_رتوکتورها
_پروب 

ست جراحی دندانپزشکی

ابزا رهای بی حسی موضعی

برای درمان دندان و جراحی آن لازم است دندان به صورت موضعی، بی حس شود. برای این کار از ابزار بی حسی و یا سرنگ های مخصوص دندان پزشکی استفاده می گردد. این سرنگ ها دارای طراحی ویژه ای بوده و از دسته ای قدرتمند برخوردار می باشند . 

هندپیس های دندان پزشکی

هندپیس ها و یا آنگل ها، دارای موتوری قدرتمند بوده و قدرت چرخش بالایی دارند. به هنگام جراحی و درمان دندان باید قسمت پوسیده آن برداشته شده و سپس مراحل بعدی درمان، انجام شود. برای برداشتن قسمت پوسیده باید آن را با استفاده ابزاری مناسب، سایید و برداشت.

از ابزار های دیگر دندانپزشکی می توان به چند موارد دیگر اشاره کرد این ابزار ها عبارتند از : 

_تورک رنچ ها
_ابزار های لیزر تراپی
_فرز ها
_ابزار های ترمیمی
_ابزار های پریودنتال
_کورت ها
_ابزار های پروتز متحرک
_ابزار های ارتودنسی
_ابزار های جراحی و استخراج
_ابزار های آندودنتیک

ابزار جراحی مغز و اعصاب

جراحي مغز و اعصاب تخصصی از رشته پزشکی است که در آن بيماری های سيستم عصبی مرکزی و محيطی تشخيص و تحت عمل جراحي قرار می گيرند. متخصصان اين رشته وظيفه درمان بيماری هایی مانند انواع تومورهای مغز، بيماری های مادرزادی مغزی مانند مننگوميلوسل، سيرنگوميلی، مننگوسل، آبسه و عفونت‌های مغزی، آسيب‌های که به دليل تروما و فشارخون موجب شکستگی جمجمه و ستون فقرات مي‌شود را به عهده دارند. مهمترين راه‌های درمان اين بيماری‌ها انجام اعمال جراحی است اعمالی که بسيار مهم و پيچيده هستند و به تجهيزات پزشکی دقيق و حساس نياز دارند. دستگاه‌های اصلی مورد استفاده در جراحی های مغز و اعصاب به شرح زير هستند :

دريل دستي و اره ژيگلی

اولين و مهمترين ابزار در جراحي مغز و اعصاب براي بريدن استخوان جمجمه تروپان دستی و اره ژيگلی است.

دستگاه کنسول جراحی مغز و اعصاب

اين دستگاه در کليه جراحي‌های کرانياتومی استفاده می شود . از اين رو به دستگاه کرانياتوم برقی نيز مشهور است.کرانياتومی يا جمجمه بُری نوعی از عمل جراحی سر است که در آن بخشی از استخوان جمجمه به طور موقت برداشته می شود تا جراح بتواند دسترسی راحت‌تری به مغز داشته باشد .

وسيله نگهدارنده و حالت دهنده جمجمه

اين وسيله از دسته ابزارهای جراحی به شمار می آيد و وظيفه ی آن پوزيشن دهی مورد نياز در جراحی های ستون فقرات و مغز است. اين وسيله با توجه به طراحی که دارد در چندين مفصل دارای درجه آزادی حرکت است .

دستگاه آسپيراتور التراسونیک

در واقع اين دستگاه عمل تخريب بافت‌های توموری را به کمک اولتراساند انجام می دهد و به طور همزمان عمل خارج کردن تومورهای تخريب شده را نيز انجام می دهد.

ست جراحی

اولین ابزار جراحی که میخواهیم معرفی کنیم تیغ جراحی و دسته تیغ است که البته تیغ بیستوری و دسته بیستوری هم گفته می شود .

انواع تیغ های جراحی

تیغ شماره ۱۱ سر مثلثی شکل و تیزی دارد ، تیغ شماره ۱۲ سر تیز و کوچکی به شکل هلال دارد که قسمت برنده آن داخل هلال می باشد ، تیغ شماره ۱۵ یکی از معروف ترین تیغ های جراحی می باشد که لبه ی برنده کوچک و منحنی شکلی دارد ، تیغ شماره ۱۰ کاربرد در برش های کوچک پوست و عضله را دارد ،تیغ شماره ۲۰ نسخه بزرگتر تیغ شماره ۱۰ می باشد که دارای لبه برنده ، منحنی ولی پشتش حالت کند دارد و در جراحی های ارتوپدی استفاده می شود.

 

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این می باشد که هیچوقت با دست خالی تیغ جراحی را بر ندارید و بهترین روش ، استفاده از یک نیدرهولدر است که با کمک آن تیغ جراحی را به دسته آن متصل یا جدا می‌کنید، این کار باعث حفط سلامتیتان می‌شود و احتمال اینکه دستتان به تیغ آلوده بریده شود و یا باعث انتقال بیماری شود یا بریدگی جوری باشد که باعث آسیب فیزیکی جدی شود یا دستکش ما دچار خراشیدگی ریزی شده باشد که از طریق آن به سلامتی بدن ما آسیبی برسد.

سوزن بخیه

سوزن بخیه از سه قسمت : نوک ، بادی ،بدنه یا شفت ، قسمت چشم یا انتهایی پرس شده تشکیل شده است.

سوزن بخیه round برای بافت های شکننده تر ، بافت عروقی ، پارانشیمی مثل کلیه ،طحال ، عروق خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاتینگ نیدل

از کاتینگ نیدل ها برای جراحت های پوستی استفاده می شود. برای نگه داشتن سوزن احتیاج به ابزار جراحی  به نام نیدرهولدر (Needle Holder ) داریم ، نیدرهولدر به ما کمک می کند تا با دقت و سرعت بیشتری با نخ بخیه کار کنیم و همچنین کمک میکند سوزن بخیه دستکش جراحی را سوراخ نکند یا دستمان را دچار آسیب نکند.

انواع قیچی ها ابزار جراحی

ابزار جراحی بعدی انواع قیچی ها می باشد، قیچی آیریس  (  Iris scissors )  برای برش های کوچک ، قیچی میو (Mayo scissors) برای بریدن نخ بخیه ، قیچی متسن بام (Metzenbaum scissors)  برای برش های ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرند .

انواع پنس های شصتی که برای نگه داشتن ارگان‌ها استفاده می شوند.

 انواع رترکتورها در ابزارهای جراحی

انواع رترکتورها در ابزارهای جراحی : رترکتور رینگ هوک( Hook Ring )برای پوست ، جراحی پلاستیک و کشیدن پوست استفاده می شود.

رترکتور متیوس برای کشیدن سطحی پوست ، رترکتور آرمی ناوی(  Army _ navy ) برای بافت و دیواره شکم، ریچاردسون رترکتور  ( Richardson )برای کشیدن عضلات کاربرد دارد،  دیور رترکتور ( Deaver Retractor ) برای ارگان های عمیق تر مورد استفاده قرار می گیرند.

ساکشن ها هم کاربردهای مختلفی دارند ، Frazier Tip Suction فقط یک سوراخ دارد و برای ساکشن های محدود و میزان کم  کاربرد دارد ، Yankees Suction کاربرد جنرال دارد و دارای دو سوراخ می باشد ، Pool Suction  دارای دو سوراخ می باشد و کاربرد جنرال دارد.

از جمله ظروفی که در ست ابزارهای جراحی کاربردهای فراوانی دارد ، Kidny Basin می باشد برای نمونه گیری هم استفاده می شود، ظروف کاسه ای هم از جمله ظروف های ضد زنگ و قابل استریل یا اتوکلاو کردن می باشند که می توانند برای نمونه گیری هم استفاده شوند.

یک لیوان مدرج هم در ابزارهای جراحی برای میکس یا مخلوط کردن بعضی از مواد وجود دارد.

الکتروکوتر و پنسل الکتروکوتری از جمله ابزار جراحی می باشند که امکان استفاده از دو دگمه کاتینگ یا بریدن و دگمه ای برای جمع کردن خون در جراحی استفاده می شوند.

فهرستی از انواع و موارد مصرف ابزار جراحی :

اتوسکوپ

اتوسکوپ یا اوریسکوپ وسیله ای برای مشاهده  پرده صماخ و مجاری گوش خارجی استفاده می شود و می توان از جراحت و سلامت گوش آگاه شد‌. اتوسکوپ از یک دسته  که حاوی منبع الکتریکی تولید نور و یک سر حاوی یک عدسی با بزرگنمایی کم درست شده است . می توان از اتوسکوپ در حالت های متحرک و ثابت استفاده کرد.

دسته بیستوری

بیستوری نام فرانسوی و نیشتر و اسکالپل نام انگلیسی این وسیله می باشد. بیستوری نوعی تیغ جراحی فوق العاده برنده است که در کالبد شکافی و جراحی های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سر تیغ بعضی از بیستوری ها قابل تعویض یا تیز کردن می باشند. تیغه و دسته بیستوری اشکال و  جنس های متفاوتی دارند که بیشتر از جنس کربنی ، استیل یا برنجی می باشند.

قیچی یک سر تیز 

جنس قیچی یک سر تیز استیل می باشد که برای بریدن بافت های ضخیم ،تشریح یا مواد خارجی کاربرد دارد. قیچی یک سر تیز در سایزهای مختلف که از ۸ سانتی متر به بالا تولید می شود که هرچقدر بزرگتر باشد در جراحی های عمیق تر از آن استفاده می شود.

ست زایمان 

ست زایمان تمام استیل بوده و برای انجام جراحی های سزارین یا زایمان و همچنین در مطب های زنان و مامایی ، بیمارستانها استفاده می شده است که شامل : دسته بیستوری ،قیچی متس کرو بلند ، قیچی یک سر تیز ، پنس کوخر ، پنس با و بی ، هموستات راست بلند،پنس جفت ، قیچی اپی ،شان گیر ، دیش درب دار، گالی پات، شان.

ست ایودی 

ست ایودی برای مراکز پزشکی زنان و زایمان مورد استفاده قرار می گیرد و قابل اتوکلاو و استریل کردن می باشد. ست ایودی شامل چند تکه ابزار جراحی و ظرف استیلجات می باشد که عبارتند از : دیش درب دار ، گالی پات ،هیسترومتر،  سوزنگیر ، پنس ساده ، تناکولوم،  دسته بیستوری،  قیچی ، اسپکلوم فلزی و شان .

 پنس کروکودیل

پنس کروکودیل در سایزهای مختلفی تولید می شود که دارای دو نوع اتوکلاو و غیر اتوکلاو بوده که برای خارج کردن مخاط یا مواد از حلق استفاده می شود.

 پنس هموستات

پنس هموستات یک ابزار جراحی مهم و حیاتی برای کنترل خونریزی می باشد.در اندازه های مختلف ۱۴ ، ۱۶ ،۱۸ ، ۲۰ ، ۲۴ و شکل سرخم یا راست  تولید می شود.

پنست آدسون

پنست آدسون عضوی از خانواده فورسپس های جراحی بوده فقط با این تفاوت که فاقد ضامن می باشد. در انواع بی دندانه و دنده دار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنس رینگ

یکی دیگر از پرکاربردترین و مهمترین ابزار جراحی  می باشد که برای بادکش ، گرفتن بافت و پرسینگ استفاده می شود و در اندازه ۱۸ و۲۴ سانتی متر تولید می‌شود.

پنس آلیس

دارای چندین دندانه ریز و نوک پهن است . برای گرفتم احشایی نرم مثل پوست های زیر جلدی و چربی ها ، برای بلند کردن بافت ها ی لغزنده و ... استفاده می شود.

 پانچ بیوپسی

به وسیله پانچ بیوپسی با یک چرخش در جهت و سپس خلاف جهت عقربه ساعت این قابلیت را دارد حدود ۳ میلی متر  از بافت بدن را  برش می دهد تا ضایعه مورد نظر را مورد آزمایش قرار دهند.

پنس سوزن گیر

پنس سوزن گیر از جنس استیل و با داشتن نوک صاف که در سمت داخلی دندانه دار است . این ابزار جراحی شبیه قیچی و قفل شونده برای نگه داشتن سوزن جراحی دارد.

اسپکولوم بینی

اسپکولوم بینی برای باز کردن مجاری بینی یا زمانهایی که خونریزی فعال یا بعد از جراحی که نیاز به گذاشتن تامپون ها یا برای دسترسی و دید بهتر کاربرد دارد.

قیچی بخیه

قیچی بخیه یک ابزار جراحی متداول در اتاق های عمل برای برش نخ های بخیه استفاده می شود.

قیچی دو سر تیز 

قیچی دو سر تیز از جنس استیل ضد زنگ می باشد که هرچقدر سایز و طول قیچی کوچکتر باشد در جراحی دقیق تر با ریزه کاری بیشتر کاربرد دارد. قیچی دو سر تیز در جعبه های امداد،اورژانس و ست های جراحی باید باشند و برای بریدن گاز،انجام پانسمان، بخیه، بریدن بافت،پوست و ...کاربرد دارد.

قیچی اپی زیاتومی

قیچی اپی زیاتومی برای برش دهانه واژن حین زایمان به منظور جلوگیری از پارگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنس مگیل

پنس مگیل یکی از ابزارهای جراحی همیشگی در بخش های حراجی، اتاق عمل ،بخش های  ICU و CCU ، کیف های امداد و ... می باشد. از پنس مگیل برای خارج کردن جسم خارجی ، گرفتن یا پایین نگه داشتن زبانی که راه های هوایی بیمار یا مصدوم مسدود شده باشد ، در انجام لوله گذاری یا اینتوبیشن با کمک همین پنس زبان بیمار پایین نگه داشته می شود و مجاری یا راه  تنفسی فوقانی آماده لوله گذاری می شود.

پنس میگل دارای سه سایز ۱۵ ، ۲۰ و ۲۵ سانتی متر می باشد.

هوک تک شاخ 

هوک تک شاخ برای کنار زدن پوست هنگام جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اکارتور فاراباف 

جهت کشیدن بافت نرم ، سطحی و در معرض دید قرار دادن زخم در عمل های جراحی که برش سطحی دارند استفاده می شود و در تمامی ست های ابزار جراحی موجود می باشد.

رسیور جراحی

رسیور از جمله ظروف استیل پزشکی در تمامی بیمارستان ها،  کلینیک ها،  دندانپزشکی ها مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد. این ظرف به خاطر شکل آن به ظروف کلیوی نیز معروف می باشند. کاربرد رسيور جراحی در نگهداری تجهیزات جراحی از قبیل پنس و قیچی ، جمع آوری نمونه های پاتولوژی و ترشحات جمع آوری شده ، نگهداری محلول های ضد عفونی کننده می باشد.

ست دیاپازون پزشکی 

ست دیاپازون پزشکی وسیله ای چنگک مانند از جنس استیل یا آلومینیوم می باشد . دیاپازون دارای یک پایه و دو شاخه موازی هستند . هنگام استفاده دیاپازون در دست پزشک قرار دارد و به آن ضربه وارد می شود و موجب ارتعاش می گردد وجود دو شاخه موازی مانع از دست رفتن ارتعاش موجود می شود.

دیاپازون در فرکانس های ۱۲۸ ، ۲۵۶ ، ۵۱۲ ، ۱۰۲۴ ، ۲۰۵۶ هرتز موجود می باشد.

انواع دیاپازون پزشکی 

دیاپازون وزن دار 

به اين نوع دیاپازون ، otto که خلاصه شده osteophonic است نیز گفته می شود. این نوع دیاپازون بهترین نوع برای پیدا کردن محل دقیق ریز شکستگی های ریز استخوانی می باشد. در هنگام تست، دیاپازون روی ناحیه مشکوک قرار گرفته و به آن ضربه وارد می شود ، نقطه ای که به سرعت دچار درد شود دارای شکستگی است .

دیاپازون بدون وزن :

جهت شنوا سنجی استفاده می شود.

دیاپازون استیل

دیاپازون استیل وزن بیشتر و استهلاک کمتری دارد.

دیاپازون آلومینیوم

دیاپازون آلومینیومی صدای شفاف تر و بلند تری تولید می کند.

اسپکولوم واژینال فلزی

اسپکولوم واژینال وسیله‌ای برای کنار زدن بافت ها ،حفره ها برای دید بهتر هنگام معاينه. در خانم ها برای معاینات پزشکی واژن ،دهانه رحم و همچنین در عمل جراحی این نواحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنس شان گیر

پنس شان گیر برای ثابت کردن شان های جراحی ، نگهداری تیوپ ساکشن و سیم الکتروکوتری استفاده می شود. آن وسیله را تا پایان جراحی و پانسمان بیمار نباید آن را باز نمود زیرا انتهای این پنس ها در  شان ها فرو رفته و سبب سوراخ شدن شان می شود و نباید این پنس به پوست بیمار بسته شود .

قیچی اریس

قیچی اریس ابزار جراحی مناسبی برای بافت بخیه های لطیف و نرم ، اقدامات چشم پزشکی جهت درمان بافت های ظریف و نرمی چشمی می باشد.

دست سربی

دست سربی یک صفحه انعطاف پذیر شبیه سازی شده به دست انسان می باشد که برای باز نگه داشتن دست انسان در طول جراحی استفاده می شود.

قیچی اسپنسر

قیچی اسپنسر با تیغه های مستقیم که یک تیغه آن دارای شکل هوک است که مانع از آسیب به بافت می شود و برای بریدن نخ حین و بعد جراحی استفاده می شود.

قیچی پات اسمیت

از قیچی پات اسمیت برای جراحی مغز و اعصاب، عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسپ میلر

یکی از ابزار جراحی می باشد که در هر اتاق عملی که عمل ارتوپد انجام می دهد جزو وسایل اصلی محسوب می شود. رسپ میلر دارای دو طرف است که یک سر آن سوهان شکل و سر دیگر اشکی شکل است . از رسپ میلر برای صاف کردن زائده های استخوانی بزرگ و لبه های استخوانی برآمده استفاده می شود.

امیدوارم تا اینجا از مطالبی که گفته شد استفاده مطلوب را برده باشید،ابزارهای جراحی بسیار زیاد و متنوع اند و هر کدام دارای کارایی خاص خود می باشند، بقیه ابزارهای جراحی را در قسمت بعدی توصیح خواهم داد.