دستگاه فتوتراپی

با سلام؛ از دقت و حسن انتخاب شما خوشحالیم، لطفاً قبل از استفاده به مطالب این بروشور توجه فرمایید:

تاکید 1 : درمان حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص نوزادان صورت بگیرد. 

تاکید 2 : مسئولین ارائه خدمات، باید قبل از تحویل دستگاه، به کاربر آموزش لازم را بدهند و بعد از نصب، راه اندازي و آموزش بهره برداري صحیح، دستگاه تحویل کاربر گردد. 

 راهنماي نصب و نحوه استفاده از دستگاه فتوتراپی در منزل

 ابتدا تخت را در محل مناسب مستقر کرده، سپس تشک مربوطه را داخل آن قرار دهید؛ دستگاه را بنحوي روي تخت قرار دهید که لبه هاي دستگاه، بر روي پایه هایی که داخل تخت تعبیه شده اند قرار گیرد.

 سوکت آداپتور را به محل وردي سوکت در پشت دستگاه وصل کنید . ( به شیار و برآمدگیهاي هردو سوکت توجه کنید 

 سوکت USBدماسنج را با توجه به جهت صحیح سوکت به ورودي مربوطه( نزدیک سوکت آداپتور) متصل کنید

 پس از نصب سنسور دما و اتصال کلیه سوکتها به دستگاه حال دوشاخه منبع تغذیه را به پریز برق وصل نمائید پس از اتصال برق چراغ نشانگر بالاي شستی POWER به رنگ سبز روشن شده و صفحه ي نمایشگر نیز براي چند ثانیه روشن شده سپس خاموش می شود، که به منزله آماده بودن دستگاه جهت استفاده می باشد ترجیحا توصیه میگردد از محافظ برق جهت جلوگیري از نوسانات احتمالی برق و محافظت از دستگاه استفاده نمائید.

 پس از خاموش شدن صفحه نمایش، بایستی شستی off/on را فشار دهید تا صفحه نمایش روشن شود. پس از روشن شدن صفحه نمایش توجه داشته باشید که دستگاه آماده کار میباشد اما منبع نور اصلی دستگاه روشن نخواهد شد، روشن شدن منبع نوري، مشروط به وجود نوزاد در زیر دستگاه میباشد. فشردن مجدد این شستی باعث خاموش شدن دستگاه خواهد شد.

دستگاه فتوتراپی

تنظیمات صفحه نمایش :

این دستگاه داراي دو حالت خودکارAutomaticو دستی Manual میباشد؛ در حالت اتوماتیک، سنسور تشخیص نوزاد و تایمر کاربر فعال میباشند. در حالت دستی تایمر کاربر غیر فعال بوده و دستگاه بدون توجه به نوزاد و فاصله آن ، وبا شستی off /onروشن و خاموش میشود؛ در صورت تمایل به استفاده درحالت دستی (حذف عملکرد سنسور و time set ، (وقتی که دستگاه خاموش است شستی off/on را چند ثانیه فشرده نگهدارید و سپس به کمک شستی Rest میتوانید یکی از دو حالت automatic یا manual را انتخاب و سپس با فشردن شستی روشن و خاموش در این وضعیت حالت انتخابی ذخیره میگردد. لازم بذکر است در حالت دستی بجاي عدد داخل پرانتز مربوط به time set حرف M به معناي دستی ، دیده میشود که در این حالت دستگاه فقط با شستی روشن و خاموش کنترل شده تایمر ندارد و سنسور چشمی زیر دستگاه نیز غیر فعال میگردد

درحالت اتوماتیک،مدت مناسب نورگیري نوزاد درهربار استفاده از دستگاه را که توسط پزشک متخصص تعیین میشود ، time set را که در سمت راست بالاي صفحه نمایش قرار دارد با فشردن شستی ریست ، تنظیم کنید.با هر بار فشردن این شستی ،10 دقیقه به زمان TIME SET افزوده می شود؛ این زمان، از 10 تا 180 دقیقه قابل تنظیم است و وقتی دستگاه شروع بکارمینماید این عدد کاهش میابد تا به صفر برسد آنگاه دستگاه بعد از بوق زدن ،بصورت اتوماتیک خاموش میشود. روشن شدن مجدد دستگاه، بعد از شیردهی و امور نظافت نوزاد، با قرار دادن نوزاد در زیر دستگاه و با فشردن شستی off/on صورت می گیرد.

کل مدت درمان هر نوزاد، در سطر بالایی صفحه نمایش، تحت عنوان  Time User دیده می شود. این زمان با خاموش شدن دستگاه از بین نرفته و در حافظه دستگاه باقی می ماند و در پایان دوره درمان، جمع کل زمانی که نوزاد در زیر نور دستگاه بوده است را نمایش می دهد؛ جهت استفاده از دستگاه براي درمان نوزاد بعدي، زمان قبلی باید صفر شود .براي صفر کردن Time User میبایست شستی Rest را 3 بار و هر بار به مدت 5 ثانیه فشرده نگه دارید تا صداي بوق شنیده شود 

با توجه به اینکه دماي بدن نوزاد و دماي محیط زیر دستگاه، اهمیت بالایی دارند، جهت کنترل دائمی دماي بدن نوزاد و فضاي زیر دستگاه دو دماسنج با دقت 1.0 درجه سانتیگراد در پایین صفحه LCD نمایش داده می شود . عدد سمت چپ، دماي محیط داخل دستگاه را نشان می دهد و عدد سمت راست، دمایی که قسمت نوك کابل USB قرار دارد را نشان می دهد. (والدین می توانند قسمت نوك این سنسور را زیر بغل نوزاد قرار داده و دماي بدنش را بر روي صفحه نمایش ببینند. در صورت افزایش دماي نوزاد به بیش از حد مجاز ( 5/37 درجه ) ، دستگاه هر 28 ثانیه بوقی به مدت 5 ثانیه می زند تا والدین یا مسئولین درمان، در جریان قرار گرفته و نسبت به کنترل دماي بدن نوزاد اقدام نمایند؛ در صورت عدم نصب سنسور دما، کلمه DISCONNECT درصفحه نمایش بجاي دما دیده خواهد شد.

دماي مناسب زیر دستگاه، بین 26 تا 29 درجه میباشد. دماي زیر دستگاه معمولا بین 3 تا 5 درجه گرمتر از دماي اتاق میباشد . براي کاهش نسبی و یکنواختی دماي زیردستگاه، فن تعبیه شده است که کلید آن در سمت چپ دستگاه میباشد. در دستگاههاي مدل 8 SMG و S SMG دو فن تعبیه شده است که توسط کلید سه حالته در حالت صفر هر دو خاموش، در حالت یک یکی از فن ها روشن و در حالت دوم هر دو فن روشن میباشد. در صورتی که با روشن بودن هر دو فن دماي زیر دستگاه بالا باشد میبایست دماي اتاق تا رسیدن به دماي مطلوب کاهش یابد. 

در دستگاههاي مدل S SMG کاربر می تواند با کلید سلکتوري که سمت چپ دستگاه تعبیه شده است، میزان شدت نور را در یکی از سه حالت (LOW (L)-Medium(M)-High(H انتخاب کند 

نوزاد را در هر باراستفاده، ( مخصوصا اگر شدت نور قوي تري انتخاب شده است ) بیش از 2 ساعت زیر نور دستگاه قرار ندهید و بین دو بار استفاده، حداقل 45 تا 60 دقیقه فاصله باشد. 

نوزاد را هر نیم ساعت به نحوي جابجا کنید که به ترتیب تمام بدن آن در معرض تابش یکسان نور قرار بگیرد.  نیاز است در مدت درمان ، آب بیشتري به بدن نوزاد برسد ( طبق دستور پزشک معالج عمل شود) واحتمال تغییر رنگ و شل شدن مدفوع نوزاد وجود دارد که طبیعی است . 

 داروها ومایعات حساس به نور در معرض تابش نور دستگاه قرار نگیرد؛ ممکن است اشیاء در مجاورت نور این دستگاه ، به رنگ واقعی دیده نشوند . 

 در مجاورت حلالها – مایعات و گازهاي قابل اشتعال، بهره برداري و تعمیر نشود.

 فقط از سنسور دما و آداپتورهمین دستگاه استفاده شود.