فور آون آزمایشگاهی

معمولا از آون ها در محدوده حرارتی تعریف شده استفاده می شود که در حدود دمای اتاق تا 350 درجه سانتیگراد است. اگر چه انواع بسیار متفاوتی از فورها در بازار موجود می باشد که تا دمای 600 درجه سانتیگراد هم تامین می کند و از فورها به نام های بسیار متفاوتی به نام فور هوای داغ و یا حتی گرم خانه نیز اسم می برند. از جمله کاربردهای آون می توان به استریل و خشک کردن وسایل فلزی با کمک حرارت و هم چنین در دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت دو ساعت انجام می گیرد و با افزایش تدریجی حرارت در آون ها رطوبت موجود در وسایل شیشه ای تبخیر می شود و به همین خاطر باعث از بین رفتن فعالیت های بیولوژیکی می گردد.

فور آزمایشگاهی چیست

دستگاه فور یا آون خشک کننده در آزمایشگاه برای خشک کردن و هم چنین استریل نمودن طروف شیشه ای و فلزی استفاده می گردد. کارخانجات برای انجام فعالیت های متفاوتی از فور های مختلفی استفاده می نمایند. در برخی از این فورها انتقال حرارت به خودی خود صورت می گیرد در صورتی که در برخی از این فورهای خشک کننده انتقال گرما به صورت استفاده کردن از پنکه و یا با استفاده از خاصیت سبک بودن هوای گرم و سنگین بودن هوای سرد امکان پذیر می باشدو هم چنین به منظور جابه جا نمودن هوای درون آون نیز از آن استفاده می گردد.

فور آزمایشگاهی

دستگاه فور آزمایشگاهی

از جمله اجزای تشکیل دهنده این آون ها می توان به محفظه موجود برای استریل کردن وسایل که اغلب از جنس استریل بوده و هم چنین محفظه برای قرار گرفتن سنسور دما و ترموکوپل اشاره نمود. از دیگر اجزای تشکیل دهنده این آون ها المنت های گرم کننده و عایق های حرارتی و هم چنین سیستم کنترل و نمایش دمای خارج و داخل محفظه می توان اشاره نمود و هم چنین سیستم های حفاظتی موجود در این آون ها از دیگر بخش های موجود در این آون ها می باشد و هم چنین  جهت حفاظت کاربران و هم چنین حفاظت از دستگاه و محتویات آن به کار می رود. در ضمن فیوزهای الکتریکی برای قطع کردن جریان در مواردی اضطراری و هم چنین سیستم قطع جریان در زمان بالا رفتن بیش از حد دما از این قسمت آون استفاده می گردد.

کاربرد آون یا فور

استفاده آون یا فور خشک کننده در محیط های آزمایشگاهی برای خشک و استریل نمودن ظروف شیشه ای و فلزی کاربرد دارد. شرکت های سازنده این آون ها برای طراحی های مختلفی که برای انجام فعالیت های گوناگونی طراحی شده اند.

فور خشک کننده در آزمایشگاه

در محیط های آزمایشگاهی برای خشک و استریل کردن ظروف شیشه ای و فلزی از فور ازمایشگاهی یا همان آون کمک گرفته می‌ شود. مدل های مختلفی از این دستگاه توسط شرکت های گوناگون طراحی و روانه بازار تجهیزات پزشکی شده است. در برخی از دستگاه ها انتقال گرما به صورت خودکار و طبیعی صورت می گیرد در برخی دیگر انتقال گرما با کمک پنکه انجام می‌ شود یا از ویژگی سبک بودن هوای گرم و سنگین بودن هوای سرد برای جابجایی هوای داخل محفظه استفاده می شود.

معمولاً عملکرد آون ها از محدوده دمایی مابین دمای اتاق تا 350 درجه سانتی گراد می باشد یک سری از فورها هستند که قابلیت ایجاد دما تا 600 درجه سانتی‌ گراد را نیز دارند. در متون آزمایشگاهی از این دستگاه با نام های " آون هوای داغ " یا " گرم خانه " نیز یاد می شود در واقع با کمک این وسیله می توان وسایل فلزی یا شیشه ای را که کاملاً تمیز شده اند با کمک حرارت و در دمای 180 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت استریل و خشک نمود. دمای داخل آون به تدریج افزایش می‌ یابد که سبب می گردد رطوبت داخل وسایل شیشه‌ ای تبخیر شده و در نتیجه باعث از بین رفتن همه فعالیت های زیستی می شود. فور ازمایشگاهی از بخش‌ های مختلفی از قبیل محفظه درونی، المنت های گرم کننده، عایق های حرارتی، سیستم کنترل و نمایش دمای درون محفظه و سیستم های حفاظتی تشکیل شده است. محفظه درونی در واقع مکانی برای قرار گرفتن وسایلی است که باید استریل گردند جنس محفظه معمولاً از استیل ضد زنگ است که در برابر گرما مقاومت بالایی دارد همچنین حسگر دما و ترموکوپل نیز در این محفظه قرار دارند. المنت های گرم کننده وظیف ایجا گرمای مورد نیاز را دارند و مکان قرارگیری آن ها در نزدیکی دیواره بیرون فور و در تماس با آن است تا بتواند دمای درون محفظه فور ازمایشگاهی را به میزان لازم افزایش دهد.

فور آزمایشگاه

فور آزمایشگاه

با توجه به نوع دستگاه و توان الکتریکی آن در درون هر فور ممکن است یک یا دو عدد المنت کار گذاشته شود. المنت ها فنری بوده و پوششی از جنس سرامیک نسوز دور تا دور آنرا پوشانده تا مانع از انتقال جریان الکتریکی به محفظه آون و اتصال کردن آن شود. عایق های حرارتی نیز وظیفه دارند تا از هدر رفتن انرژی حرارتی، سرد شدن سریع محفظه درونی، گرم شدن بیش از حد محفظه بیرونی و مدارهای الکتریکی و گرم شدن بیش از حد محیط بیرون جلوگیری نمایند. این عایق های حرارتی جنسی از پشم شیشه دارند. سیستم کنترل و نمایش دمای درون محفظه با توجه به نوع آون آزمایشگاهی می‌ تواند به طور همزمان در یک سیستم یکپارچه یا کاملاً به شکل مجزا باشند سیستم نمایش دمای درون محفظه ممکن است یک دماسنج عقربه ای، دماسنج جیوه ای یا یک برد الکتریکی به همراه حسگر حرارتی و صفحه نمایش دیجیتالی باشد.

فور آزمایشگاهی دیجیتال

فور دیجیتال یک دستگاه آزمایشگاهی با محفظه آلومینیومی و متشکل از عناصر است.

ایجاد حرارت قابل کنترل ˚50C تا 250C با دقت 35C در اطراف محفظه برای استفاده استریل و خشک تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی را در همه آزمایشگاههای تشخیص پزشکی و کنترل کیفیت قابل استفاده کنید

فور دیجیتال آلومینیومی با تنظیم دمای خشک 180-160 درجه سانتیگراد ، پس از 2 ساعت تجهیزات استریل شده است. برای ضدعفونی صفحات شیشه ای ، پیپت ها ، لوله های آزمایش ، لوازم جانبی از دندان ها ، سوزن ها ، سرنگ های شیشه ای ، ابزارهای جراحی تیز و ظریف برای پیشگیری استفاده می شود. خوردگی ، زنگ زدگی و کند شدن لبه های تیز روی تجهیزات.

دستگاه فور یا آون

سیستم کنترل دما نیز با توجه به نوع دستگاه یا به صورت ترموکوپل فلزی، جیوه ای و یا به صورت سیستم های میکروپروسسوری می باشد در چنین صورتی سیستم نمایش و کنترل دما به صورت یکپارچه است. سیستم های حفاظتی که در دو نوع الکتریکی و حرارتی وجود دارند که برای حفاظت از کاربران، دستگاه و محتویات آن طراحی می گردند همچنین فیوزهای الکتریکی نوع دیگری از سیستم های حفاظتی هستند که این فیوزها در موارد اورژانسی یا زمانی که دما بیش از اندازه افزایش پیدا کند در صورت عمل نکردن سیستم کنترل دما و ... جریان برق را قطع می کند. فور ازمایشگاهی که از تجهیزات آزمایشگاهی به حساب می‌ آید معمولاً دارای یک محفظه داخلی و یک محفظه خارجی می باشد. محفظه داخلی آن از جنس آلومینیوم یا فولاد است که گرما را به خوبی انتقال داده و در دیواره آن سوراخ های از جنس استیل وجود دارد علت ایجاد سوراخ ها این است تا هوا به راحتی اطراف اجسامی که باید خشک یا استریل شوند به حرکت درآمده و جریان یابد. جداسازی محفظه داخلی از بخش بیرونی با کمک عایق انجام می شود. مواد عایق سبب می شود تا دمای بالای محفظه حفظ گردد و انتقال گرما به محفظه خارجی آون به تاخیر بیافتد. محفظه خارجی از ورقه های استیل ساخته شده که با رنگ الکترواستاتیک پوشانده شده است. گرمای ایجاد شده در واقع توسط مقاومت های الکتریکی ایجاد شده و سپس این انرژی حرارتی به محفظه داخلی دستگاه انتقال داده می شود محل قرارگیری مقاومت ها در بخش پایینی آون می باشد. انتقال گرما به دو صورت طبیعی و یا توزیع با کمک نیروی پنکه درونی ( فن ) انجام می شود. به منظور نصب آون توجه به نکاتی الزامی است ادامه مقاله را به این موضوع اختصاص می‌ دهیم.

دستگاه فور یا آون

آون یا فور آزمایشگاهی

فور ازمایشگاهی را باید در مکانی قرار دهیم که اطراف آن حداقل 5 سانتی متر فضای خالی داشته باشد همچنین در اطراف آون باید فضای کافی وجود داشته باشد تا وسایل و تجهیزاتی که قرار است استریل گردند در آنجا قرار داده شوند. برای اتصال دستگاه به برق باید از پریز برقی قوی که دارای سیم اتصال به زمین است استفاده شود تا از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری گردد همچنین پریز برق باید از استاندارد داخلی و بین المللی استفاده در آزمایشگاه را برخوردار باشد حداکثر فاصله پریز برق تا دستگاه یک متر باشد و ولتاژ مورد استفاده 110 یا 220 ولت با فرکانس 60 هرتز باشد. توجه داشته باشید که به هنگام استفاده از فور ازمایشگاهی، در داخل و اطراف آن از قرار دادن مواد قابل اشتعال و آتش زا جداً خودداری نمایید همچنین نباید محلول های اسیدی در درون آن قرار گیرند و مانع از ایجاد بخارات خورنده در داخل آون شد زیرا این کار باعث می شود تا سطح درونی آن از بین برود به هنگام کار با فور ازمایشگاهی باید از وسایل حفاظت فردی همچون دستکش عایق، عینک محافظ و انبرک استفاده شود.

نکته:

برای روشن کردن فور ازمایشگاهی باید دکمه اصلی را به طرف پایین فشار داده سپس کلیدی که به برنامه ریزی اختصاص داده شده است را فشار می دهیم و تنظیم دما با کمک کلید مخصوص آن که با نشان ( + )  علامت گذاری شده است انجام می شود سپس دمای تنظیم شده بر روی صفحه به نمایش در می آید این دستگاه هنگامی که به دمای مشخص شده و تنظیم شده برسد برنامه خود را شروع می کند.

فروش فور آزمایشگاهی 

فور در انواع مختلف در فروشگاه آنلاین و دارای نماد اعتماد الکترونیکی  آریا طب با قیمت مناسب به فروش می رسد می توانید از طریق همین سایت نسبت به خرید آنلاین این محصولات اقدام نمایید.

فروش دستگاه آون

تیم متخصص فروشگاه تجهیزات و دستگاه آزمایشگاهی آریا طب همواره می کوشد تا با ارائه خدمات مناسب و مورد احتیاج مشتریان همچون مشاوره خرید تجهیزات و مواد ازمایشگاهی، تجهیزات مطب ها و کلینیک ها و ابزار آلات جراحی و دستگاه آزمایشگاهی نیاز آن ها را به تجهیزات پزشکی مرتفع سازد پس چنانچه قصد خرید دستگاه فور را دارید همین حالا با مشاوران ما تماس حاصل نمایید و تمامی سوالات و ابهامات خود را برطرف نمایید و سپس نسبت به خرید مناسب ترین ست اقدام نمایید. امروزه خرید آنلاین به دلایل گوناگونی همچون سرعت بالا، حذف هزینه رفت و آمد، عدم اتلاف وقت و ... دارای طرفداران بسیاری بوده و رواج گسترده ای پیدا کرده است به همین دلیل مدیران آریا طب شرایطی را مهیا کرده اند تا خرید از این فروشگاه به صورت آنلاین نیز امکان پذیر باشد پس برای خرید به صورت اینترنتی به صفحه معرفی محصولات رفته و با انتخاب محصول مورد نظر و اضاف کردن آن به سبد خرید خود، فرم مربوطه را تکمیل نمایید سپس از طریق درگاه بانکی مربوطه هزینه آن را پرداخت کرده تا سفارش شما به مرحله ثبت نهایی برسد و همکاران ما در اسرع وقت آن را درب منزل یا محل کارتان به شما تحویل دهند.