مواد جرمگیری

پلاک دندانی، پلاک میکروبی یک لایه چسبنده و بی رنگ از باکتری است که به صورت رسوب نرم روی دندان جمع می شود و پلاک میکروبی است که ۲۴ تا ۴۸ ساعت روی دندان می ماند و از بین نمی رود، می توان آن را با مواد معدنی ترکیب کرد. در بزاق دهان که به مرور زمان مواد معدنی به آنجا نفوذ می کند و سفت می شود و به سطح دندان می چسبد و با شستن و مسواک زدن خارج نمی شود و در بالا و پایین لثه قرار می گیرد.مواد جرمگیری

توده زیر لثه ای محکم به سطح ریشه چسبیده و رنگ آن از قهوه ای تا سیاه یا سبز مایل به سیاه متغیر است. توده بالای خط لثه معمولاً سفید مایل به زرد و گاهی خاکستری است و باعث ایجاد پلاک می شود.

از دست دادن جرم باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود. مسواک زدن و جرم گیری دندان ها نیز تورم و التهاب لثه را بهبود می بخشد و از تبدیل شدن این مشکل به بیماری جدی لثه جلوگیری می کند. با این حال، مزایای جرم گیری دندان تنها تا زمانی دوام می آورد که دوباره پلاک روی دندان ایجاد نشود. برخی از بیمارانی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نمی کنند، نیاز به جرم گیری دوره ای دندانی دارند.

فرآیند برداشتن پلاک از روی دندان را جرم گیری می گویند. جرم گیری دندان در چند جلسه انجام می شود و بیمار باید در بین جلسات به دستورات دندانپزشک عمل کند و نکات بهداشتی را رعایت کرده و از دهان شویه های مخصوص استفاده کند.

دو روش اصلی برای از بین بردن پلاک وجود دارد، اگرچه برخی از دندانپزشکان از هر دو روش استفاده می کنند. این دو روش در زیر توضیح داده شده است.

جرم گیری با ابزار دستی

در این حالت، دندانپزشک شما از یک جرمگیر دندانی استفاده می کند و به صورت دستی پلاک را از روی دندان ها پاک می کند. از آنجایی که دندانپزشک توانایی دیدن پلاک را ندارد، باید از حس لامسه خود برای شناسایی نقاط پلاک و رسوب روی دندان ها استفاده کند.

مواد جرمگیری دندانپزشکی

مواد جرمگیری دندانپزشکی

پولیش دندان با ایرفلو روشی ایده آل برای از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ ناشی از استعمال دخانیات و قلیان، مصرف چای و قهوه است، زیرا علاوه بر سفید کردن دندان ها، پلاک های دندانی را کاملا از بین می برد. این روش برای تمیز کردن و باز کردن ترک ها قبل از سوهان کردن دندان استفاده می شود. این روش جرم گیری با پولیش دندان ها بدون تماس مستقیم، فشار و حرارت باعث بهبود وضعیت دندان های بیمار می شود و نسبت به سایر روش های درمان پریودنتال برتری دارد. در این روش از جت هوا، جوش شیرین و جت آب برای از بین بردن پلاک و لکه استفاده می شود. در این روش بیمار دردی را احساس نخواهد کرد.

مواد جرمگیری پرداخت و پولیش دندان

جرم گیری به فرآیندی گفته می شود که در آن رسوبات و لکه ها از روی دندان پاک می شوند. در این روش مینای دندان آسیب نمی بیند. علاوه بر سطح دندان، جرم گیری در ریشه دندان نیز قابل انجام است. این کار در مواردی انجام می شود که بین لثه و دندان ها (جیب) شیارهایی وجود داشته باشد. به دلیل فعالیت زیاد باکتری ها و هجوم آنها به لثه، لثه جمع می شود و بین دندان ها و لثه ها پاکت ایجاد می شود. جرم گیری سطح ریشه دندان را روت پلنینگ می گویند

پولیش به فرآیند صاف کردن و صاف کردن دندان گفته می شود زیرا سطح دندان در اثر جرم گیری ممکن است زبر شود. در طول پولیش، دندانپزشک همچنین ممکن است فلوراید را به دندان های شما بمالد تا از پوسیدگی بیشتر محافظت کند.

پولیش دندان فرآیندی است که نه تنها دندان را جلا می دهد، بلکه لکه ها، پلاک ها و میکروارگانیسم های سطح خارجی دندان را نیز از بین می برد.

مهمترین مزیت این روش نسبت به جرمگیری ( جرمگیری عمیق دندان ) بدون درد بودن این روش درمانی است. در مطالب قبلی روش های رسوب زدایی و رسوب زدایی را توضیح داده ایم. از طرفی بلافاصله پس از پولیش، بیمار احساس می کند که دندان های تمیز و صافی دارد.

خمیر پولیش کامپوزیت عمدتاً از اکسید آلومینیوم و الماس تشکیل شده است و این دو خمیر با تیغه های مختلف در دسترس هستند. این خمیرها با نمد یا برس های مخصوص برای پولیش دندان ها بعد از کامپوزیت استفاده می شود.

یکی از راه های ایجاد سطحی صاف و براق برای زیبایی و سلامت دهان و دندان بعد از کامپوزیت، پولیش کامپوزیت است. پولیش کامپوزیت باید به طور منظم انجام شود تا از مشکلات کامپوزیت دندان مانند التهاب لثه، افزایش سایش، حفره های مکرر، تجمع پلاک و نقص کامپوزیت جلوگیری شود.

مواد جرمگیری دندان دندانپزشکی

خمیرهای پولیش کامپوزیت برای احیای سیمان استفاده می شود. علاوه بر این، دارای ویژگی های زیر است

جابجایی ساده

ویسکوزیته متوسط

می توان از آن برای پرداخت پرسلن، مینا، رزین و سایر مواد ترمیمی استفاده کرد

یک سطح صاف و شفاف ایجاد کنید