به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

زردی نوزادان و تاثیر دارو های گیاهی و فتوتراپی

زردی نوزادان و تاثیر دارو های گیاهی و فتوتراپی

زردی نوزادان و تاثیر دارو های گیاهی و فتوتراپی

امروزه با توجه به بسیاری از مشکلاتی که بسیاری از کودکان بعد از به دنیا آمدن با ان دست و پنجه نرم می کنند بیماری یرغان و یا زردی است در واقع بروز این بیماری چند روز بعد از تولد نوزاد یکی از مشکلات بسیار رایج می باشد و درباره این بیماری باید بگوییم که این موضوع ربطی به تنارس بودن یا نبودن نوزاد ندارد؛ اما خوشبختانه درباره این بیماری باید بگوییم که مشکل زردی در صورت درمان سریع جای نگرانی ندارد و با استفاده از روش های درمانی مختلف هم چون فتوتراپی، عوض کردن خون و استفاده از دارو های گیاهی و قابل درمان می باشد. معمولا در طب سنتی و برای کاهش و درمان زردی نوزادان استفاده از داروهای گیاهی بسیار توصیه می شود که از جمله ی آن ها می توان به ترنجبین، شیر خشت و ... اشاره کرد.
در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را درباره درمان زردی نوزادان با استفاده از دارو های گیاهی مطالب بسیار مفید و پر کاربردی را ارائه دهیم با مطالعه این سایت شما می توانید که میزان اطلاعات تان را بسیار بالا ببرید.

گفتیم که یکی از مشکلات شایع در میان نوزادان تازه متولد شده دچار شدن نوزاد به بیماری زردی می باشد. با وجود روش های درمانی موجود که وجود دارد جای نگرانی برای درمان این مشکل وجود ندارد. طبق آمار درصد ابتلا به زردی در میان نوزادان نارس 80 درصد و در میان نوزادان رسیده 60 درصد می باشد. معمولا نوزادان در هفته ی اول دچار زردی می شوند. یکی از اصلی ترین علت های بروز زردی در نوزادان ناشی از تجمع رنگدانه غیز کونژوگه، غیر قطبی و محلول در چربی بیلی می باشد و رسوب رنگ دانه ها در میکروزوم هاي کبدي توسط آنزیم یوریدین دي استرگلوکورونید بیلی روبین است.
معمولا زردی در روز های دوم و سوم تولد آشکار می شود و در دو سه روز اول میزان زردی بیشتر است و رفته رفته مقداری از زردی با توجه به درمان های که صورت می گیرد کاهش پیدا می کند. با توجه به قابل درمان بودن این بیماری در صورتی که سهل انگاری برای درمان صورت بگیرد می تواند باعث مشکلات جدی همچون سندروم، اختلالات ذهنی ، تشنج، اختلالات شنوایی و تکلم و مرگ نوزاد است.

راه های درمان زردی در نوزادان

از متداول ترین روش های درمانی زردی نوزادان انجام فتوتراپی می باشد. انجام فتوتراپی بدون توجه به وجود یا عدم وجود همولیز و درجه رنگ غلظت بیلی روبین را کاهش داده و زردی را درمان می کند.
روش های درمانی گیاهی یکی از روش های درمانی دیگر است که با توجه به این موضوع که بیشتر خانواده ها به استفاده از دارو های گیاهی بسیار اعتقاد دارند از این رو مورد توجه بسیاری از افراد است که از جمله ی آن ها می توان به ترنجبین و شیر خشت اشاره کرد. دارو های گیاهی با اتصال به بیلی روبین در روده یا با کاستن چرخ انترو هپاتیک منجر به کاهش جذب روده اي بیلی روبین و در نتیجه کاهش سطح سرمی آن می شود. در واقع به زبان ساده می توان گفت که نوزاد با مصرف این داروهای گیاهی از طریق مدفوع آن را دفع می کند.
در طب سنتی استفاده از ترنجبین برای درمان زردی بسیار توصیه شده است؛ زیرا که ترنجبین فعالیت آنزیم بتا گلکورونیداز که سبب کاهش فعالیت گردش روده ای _ کبدی می شود را کاهش می دهد و بیلی روبین را که علت اصلی زردی است را از طریق مدفوع از بدن نوزاد خارج می کند.
یکی دیگر از دارو های گیاهی برای درمان زردی نوزاد استفاده از شیر خشت می باشد. شیر خشت ماده ی سفید رنگ متمایل به زرد می باشد؛ که می توان از آن برای مسهل کننده صفرا و مقوی بودن برای کبد، معده و صفرا اشاره کرد ؛ که از این رو بیلی روبین را دفع کرده و زردی را درمان می کند و اثرات آن به مراتب از ترنجبین قوی تر می باشد.
با توجه به تاثیر گذار بودن دارو های گیاهی برای درمان زردی اما نباید که به صورت سرخود این کار انجام شود انجام شود؛ زیرا که مشکلات جبران ناپذیری را می تواند به وجود بیاورد. لذا مهم ترین توصیه ی ما به خانواده ها با مشاهده ی علائم زردی مراجعه به پزشک و تبعیت از دستورات پزشک است.

نتیجه گیری کلی که باید درباره درمان با گیاهان دارویی به ان اشاره داشت این است که :
همان طور که گفتیم این بیماری در واقع یک بیماری شایع در میان نوزادان است که برای درمان آن داروهای گیاهی متعددی وجود دارد ؛ اما ناگفته نماند که استفاده از داروهای گیاهی به تنهایی روش درمانی مناسبی برای درمان زردی نیست و سلامت نوزاد ممکن است که در بسیاری از اوقات به خطر بیفتد. با توجه به مطالعاتی که انجام شده است استفاده از داروهای گیاهی به همراه فتوتراپی در برخی موارد تاثیر شگفت انگیزی در درمان و پیش گیری از زردی داشته ولی در برخی موارد دیگر تغییر قابل توجهی نداشته است و فقط در مواردی میزان زردی را کاهش می دهد.
در این باره مهم ترین توصیه ی ما به همه والدین این است که با بروز نشانه های زردی سهل انگاری نکرده و حتما به پزشک مراجعه کرده و از روش های درمانی که پزشک توصیه می کند برای درمان زردی نوزاد استفاده کنند و دارو های گیاهی را طبق توصیه ی پزشک و به صورت بهداشتی انجام دهند.

واژه هاي کلیدي:

زردي، هیپربیلی روبینمی، داروهاي گیاهی، ترنجبین، شیرخشت

 

 

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی