به فروشگاه اینترنتی آریاطب خوش آمدید!

علاقه مندی ها
قیمت همکاری

دسته بندی ها:

محصولات:

زردی نوزاد چقدر طول می‌کشد ؟ و علل اصلی بروز آن در نوزادان

زردی نوزاد چقدر طول می‌کشد ؟ و علل اصلی بروز آن در نوزادان

زردی نوزاد چقدر طول می‌کشد ؟ و علل اصلی بروز آن در نوزادان

بعد از ابتلا شدن نوزاد به زردی ممکن است که اولین سوالی که به ذهن برسد طول دوره زردی است که بسیار مهم است اما برای یاد اوری علت بروز این بیماری در نوزاد بهتر است تا ابتدا با علل ایجاد زردی نوزادان آشنا شویم. ماده رنگی بیلی روبین  اصلی ترین علت زردی در نوزادان است که  بیلی روبین معمولاً در نتیجه تخریب بیش از حد گلبول‌ های قرمز خون نوزاد به وجود می ‌آید. معمولا بعضی از نوزادان در روز دوم تا چهارم تولد به تدریج زرد می‌شوند و زردی آن‌ها تا روز هفتم ادامه پیدا می‌کند و به تدریج در خلال دو هفته کاهش می ‌یابد.

در این مقاله ما به بررسی علل دیگر این بیماری می پردازیم که این علل عبارتند از :

  1.  زردی طبیعی دوران نوزادی (زردی فیزیولوژیک)
  2. زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین

زردی طبیعی دوران نوزادی (زردی فیزیولوژیک): معمولا در این نوع زردی که نوزاد به آن دچار می شود و شروع آن از روز دوم تا چهارم تولد است و تا روز هفتم نیز ادامه پیدا می‌کند و در نهایت بعد از 2 هفته نوزاد به طور کامل خوب می شود. با توجه به طول درمان کم معمولا این نوع زردی شدید نیست و حداکثر مقدار بیلی روبین خون نوزاد در حدود ۵ تا ۶ میلی گرم است و از همین رو نیز هیچ مشکلی را برای نوزاد به وجود نمی‌ آورد.

درباره بروز این نوع زردی نوزاد باید بگوییم که از تخریب گلبول‌های قرمز دوره جنینی و نوزادی، همچنین تکامل نیافتن کبد نوزاد به وجود می آید. نکته مهم این که در صورتی که نوزاد متولد شده به شکل نارس باشد متاسفانه مدت زمان این نوع زردی طولانی‌تر و شدت آن هم بیشتر می شود بیشترین علل شدت یافتن زردی در این مورد از نوزادان به علت کمبود آب بدن، تغذیه نشدن نوزاد بلافاصله بعد از تولد، به کار بردن دارو (ویتامین K و اکسی توسین برای پیشرفت زایمان) دادن دارو‌های گیاهی و شیمیایی به نوزاد، تاخیر در دفع مکونیوم و ... است.

 

 زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین: یکی از عمده دلایل زردی نوزاد زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین می باشد درباره ی سیستم های گروه خونی باید بگوییم که گروه خونی دارای دو سیستم است که یکی ABO و دیگری RH

  1. سیستم ABO خود داری چهار گروه اصلی  AB، B، A و O می باشد
  2. و سیستم RH دو نوع است یکی RH مثبت و دیگری RH منفی

هر یکی از افراد دارای یکی از این گروه های خونی هستند باRH  مثبت یا منفی

درباره زردی نوزاد و گروه خونی او با مادر باید بگوییم که در صورتی که مادر RH منفی و جنین او RH مثبت باشد، احتمال اینکه مقداری خون جنین وارد خون مادر در هنگام زایمان شود، وجود دارد. که مادر ماده‌ای علیه خون جنین در بدن خود می سازد. و سبب تخریب گلبول‌های قرمز خون جنین‌ RH مثبت می شود در صورتی که این ماده در بدن مادر کم باشد، نوزاد دچار زردی مختصری می شود اما برعکس زیاد باشد بسیار ممکن است که نوزاد در روز اول تولد، دچار زردی یا ورم شدید و کم خونی ‌شود .

پست های مرتبط 0 نظرات
نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

ارتباط با ما
شماره های تماس لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی لینک اتصال به اینستاگرام آریاطب
ارتباط با ما
لینک اتصال به واتساپ مصرفی پزشکی لینک اتصال به واتساپ زیبایی